מושגי יסוד בהגברה

By | 13 בספטמבר 2017
הגברה - מושגיםהמושג PA מתייחס למערכת ההגברה המופנית לקהל ונשמעת על ידי הקהל. במילים פשוטות – רמקולים ומה שמניע אותם. העמוד הזה לא מתייחס למיקסרים, מיקרופונים, מוניטורים, אקולייזרים וכו' רק לנושא הרמקולים והמגברים שזה הבסיס של ההגברה בין אם אתה די,ג'יי ורוצה הגברה למסיבה או אם אתה רוצה הגברה ללהקה.
פעם, עד לפני 15 שנה נגיד, מערכת הגברה היו מגברים ורמקולים פאסיביים (ועוד המון דברים כמו קומפרסורים, אקו לייזרים וכו' – לא נתייחס כרגע).
מגבר הוא המכשיר המאוד כבד הזה בו יש כניסות שמקבלות את הסאונד שיוצא מהמיקסר (או מכל מכשיר שמע אחר באופן ישיר) הסאונד מוגבר ועובר ליציאות המוליכות אותו לכיוון הרמקולים. ברמקול הפאסיבי יש אלמנטים לצלילים גבוהים או נמוכים או גם וגם ששולחים את הצליל לאוזן שלכם.
נ.ב
הרבה אנשים שואלים אותנו אם יש לנו רסיבר. רסיבר הוא גרסה בייתית של מגבר שהוסיפו לו רדיו, כך שיתאים לשימוש בייתי.
ברמקולים (שהם לא סאבים) יש את הטוויטר (הפתח הקטן למעלה שמאחוריו יש שופר) שהוא מוציא את הצלילים הגבוהים ואת הוואפר שהוא מוציא את הצלילים הנמוכים והאמצעיים. גודל הרמקול נקבע/נקרא על פי קוטר הוואפר – '10, '15 וכו'. רמקולים אלו נקראים – טופים (TOP) גם כי הם פיזית עומדים למעלה על סטנד וגם כי הם מוציאים את הצלילים הגבוהים. הסאבים מוציאים את הצלילים הנמוכים.
מי שיש לו טופים אז כמובן שיש לו את כל קשת הצלילים ברמקול אחד, מכיוון שיש בהם שני אלמנטים. אבל מי שרוצה שהבאסים יהיו חזקים והסאונד יהיה טוב, ייקח רמקול נפרד לצלילים הגבוהים – טופ, ורמקול נפרד לצלילים הנמוכים – סאב.
עכשיו תשאלו איך הצלילים יודעים לאן ללכת? שאלה מצויינת.
בשביל זה יש מכשיר שנקרא קרוסאובר או פרוססור שיודעים לחלק את הצלילים – מי לכאן ומי לכאן. (לעמודים על קרוסאובר ופרוססור)
קרוסאובר יכול להיות חיצוני, כמכשיר בתוך ארון המגברים, או פנימי בתוך הרמקול. אם משתמשים במערכת של רמקולים פאסיביים בה יש טופים וסאבים אז הקרוס אובר הוא חיצוני – מכשיר נפרד. בכל מקרה בכל רמקול יש קרוס אובר פנימי , אחרת הצלילים שמגיעים לרמקול לא היו יודעים לאל ללכת. לטוויטר ? או לוואפר ?
רמקולים מוגברים קצת שונים בכך שיש בהם קרוס אובר אקטיבי (נגיע לזה בהמשך).
אז כבר הזכרנו את המושג רמקולים מוגברים. מה זה ? לפני 18 שנה חברת JBL המציאה את הרמקול המוגבר. פטנט פרקטי מאוד אבל לא סופר מקצועי. לא צריך מגבר או ארון מגברים בו יש מגברים שונים, קרוס אובר וכו'. בכל רמקול יש מגבר פנימי, כל מה שצריך הוא לחבר לרמקולים את מקור הצליל – מיקסר, קומפקט, מחשב וכו' וזהו. גם חשמל צריך כמובן.
מה היתרון? כששלמה ארצי מופיע בקסריה לא תראו רמקולים מוגברים. אבל…
  1. אם אתם צריכים משהו קטן – מספר אורחים מצומצם, הפעלה רק של מכשיר קצה אחד –מיקרופון אחד או רק סרטון קצר בו הסאונד לא משמעותי.
    אז לא צריך שני רמקולים, מגבר וכו'.
    רמקול מוגבר אחד אליו מחברים ישירות מיקרופון או די.וי.די על ידי כבל מיוחד וזהו – פשוט וקל לתפעול.
  2. זוג מוגברים מתאימים למסיבה או הופעה של 100 – 200 אורחים .
    אמנם לא תקבלו את אותו הסאונד שיש ממערכת מורכבת אבל זה יותר פשוט ואם אתם לא פריקים של מסיבות טבע, שני מוגברים מספיקים.
    יתרון נוסף הוא בכך שלא צריך להתאים מגבר לרמקולים ולהסתכן בכך שהמגבר חזק מידי לרמקולים וישרוף את האלמנטים. אם יקרה משהו למגבר באמצע אירוע ויש רק מגבר אחד – האירוע נעצר.אם יש שני רמקולים מוגברים ואחד נדפק  נשארתם עם אחד. כך שהאירוע ימשיך ולא ייעצר.
    עוד יתרון הוא נושא הכבלים שמתחברים לרמקולים מוגברים ונקראים XLR. הם מאוד נפוצים. במידה ויש בעיה עם כבל, יותר פשוט להשיג XLR מאשר כבל ספיקון שהוא הכבל שמחברים לרמקולים פאסיביים.
החיסרון הוא כמובן באירועים גדולים או באירועים בהם איכות הסאונד מאוד חשובה. אז כמובן משתמשים ברמקולים פאסיביים – סאבים, טופים, ארון מגברים, פרוססור וכו'.